
 

Backroom deals between geologists 

A controversy around the laboratory that Claude Allègre directed shakes scientists: some denounce a 

conflict of interest when articles are published. 

By Stéphane Foucart and Hervé Morin Published on December 26, 2008 at 3:09 pm - Updated on 

December 28, 2008 at 7:40 pm 

For several months now, a sulphurous document has been circulating in the earth science community. 

And if many agree to comment on it in harsh terms, they almost always end up by saying, "Don't 

quote me!" The case is poisonous. The mysterious poison-pen writer or writers that started it remain 

in the shadows, hoping for the scandal to break out. It targets some of France's greatest geologists. 

Among them are Claude Allègre and his close guard, at the moment when it is rumoured that the 

geochemist is once again a candidate for a ministerial post. 

What's this all about? It's a 100-page document. For the ignorant, it is just a compilation of research 

articles, published between 1992 and 2008 in one of the most prestigious earth science journals, Earth 

and Planetary Science Letters (EPSL), edited by the Anglo-Dutch scientific publishing giant Elsevier. 

The articles selected have in common that they were written by researchers from one of the flagships 

of French research, the Institut de physique du globe de Paris (IPGP). Why the unease? All were 

accepted for publication by scientists who were both members of the same IPGP and of the EPSL 

editorial board. So, judge and jury. 

To understand, it is important to know that EPSL operates with a committee of seven eminent 

researchers, chosen by co-option and all with the rank of editor-in-chief. Each of them devotes part of 

their time on a voluntary basis to receive and evaluate work that they decide, or not, to publish. They 

do so without being accountable to others. However, in the event of a potential conflict of interest 

(same institution, recent collaboration, etc.) with authors who submit their work for evaluation, the 

editor must withdraw in favour of another member of the journal's editorial board. These precautions 

are fundamental: research teams and researchers are evaluated by their supervisors according to the 

number of articles published and the prestige of the journals that accept them. 

Despite these practices, the three IPGP researchers who have successively sat on the EPSL editorial 

board - Paul Tapponnier (1992-1996), Vincent Courtillot (2003-2005) and Claude Jaupart (2006-

2008) - have all taken responsibility for and agreed to publish work emanating from their own 

institute. The institute has been directed at several times by two of the three interested parties. The 

affair broke out in the summer of 2008. The compilation of suspicious articles was sent to Elsevier 

and, more precisely, to the publication director of EPSL, Friso Veenstra, who said that he had 

discovered a situation that had remained "under the radar" until then. He added that EPSL would 

henceforth keep the IPGP away from its editorial board. 

Courtillot and Jaupart, for their part, assure that the situation now denounced has taken place "in full 

view of all" - the editor's initials, or his name in full, appearing in every article. Mr Courtillot added 

that he had checked with the editorial committee to ensure that the potential conflict of interest was 

limited to his research group and not to his institute as a whole. 



Elsevier denies this, stating that "the editors made it clear that they would not tolerate these 

unacceptable practices". Furthermore, adds Veenstra, "we have not identified any other case of large 

numbers of articles originating from one institution and being processed by a member of the same 

institution". A formal regulation, issued in October 2006 and specifying all potential conflicts of 

interest, did not put an end to these processes. 

In addition, Elsevier conducted a bibliometric study evaluating the articles according to their citation 

rate in other publications. It suggests that the work accepted by Messrs Courtillot and Jaupart from the 

IPGP was generally less interesting than the work they accepted from other institutes. That, in short, 

they would have been more lenient towards their institution. "Some of these papers are highly cited," 

Mr. Veenstra said, "but others should not have been published [in EPSL]." Mr. Courtillot refutes 

Elsevier's bibliometric study, believing that the necessary hindsight is lacking to judge the quality of 

publications. As for Mr. Jaupart, he argues that these lower citation rates can be explained by the fact 

that French works would generally be less cited than those of Anglo-Saxon researchers for the same 

quality. Moreover, both believe that part of their mission at the EPSL was to give life to French work 

which, although of high quality, would not have emerged without them. 

It is hard to believe in the case of Claude Allègre, former director of the IPGP, whose scientific 

stature does not to be proved, and who nevertheless benefited from this circle for four of his articles - 

his former ministerial advisor, Vincent Courtillot, for example, having edited one of his manuscripts 

in 2004. In the updated system, the authors of the said articles have their share of responsibility, since 

they choose the publishers to which they submit their work. "No researcher in my institute would 

have thought of submitting an article to me," says a former EPSL editor. The CNRS directorate - 

which is the IPGP's coterminous body - is extremely embarrassed by the affair, as shown by the 

emails, copies of which Le Monde has obtained. 

The identity of the righter(s) of wrongs remains... Who spent time searching the EPSL archives to 

exhume the murderous compilation? That's an open question. But we can think that Claude Allègre's 

attacks against climatologists are not unrelated to this counter-offensive. "If it is true, this is a serious 

matter and I am surprised to see that no scientific body has seen fit to react or to initiate any 

procedure, even if only interrogatory. And this when everyone knows about it," says Belgian 

geophysicist André Berger, honorary president of the European Geosciences Union (EGU) and 

professor at the Catholic University of Louvain. “If, as the contacts I have in France suggest, this 

leaden blanket is due to the fact that Claude Allègre could become a minister again, then it is urgent 

to question the freedom of expression of scientists". Stéphane Foucart and Hervé Morin 

 

Stéphane Foucart and Hervé Morin 


